Chiptuning: altijd zinvol?
Tegenwoordig heeft vrijwel iedere auto een motorcomputer (ECU) aan boord en is theoretisch dus te chiptunen. Toch is dit niet altijd zinvol. We leggen uit waarom dit zo is.
Om vermogen te kunnen leveren wordt er in een automotor brandstof verbrand. Hoe meer brandstof er verbrandt kan worden, hoe meer vermogen er geleverd zal worden. Daarvoor is echter ook zuurstof nodig. En precies op dat punt zit de beperking van de vrij-aanzuigende of atmosferische motoren.
Bij een turbo- of compressormotor is door middel van chiptuning de vuldruk aan te passen, waardoor er meer lucht en daarmee zuurstof door de motor verpompt wordt. In combinatie met extra brandstof levert dit extra vermogen op en is chiptuning dus zinvol. Bij atmosferische motoren, die geen turbo of compressor bezitten, vervalt die mogelijkheid. De maximale hoeveelheid lucht die zo'n motor kan verplaatsen is begrensd door de cilinderinhoud. Daarmee is ook het inspuiten van extra brandstof zinloos geworden, omdat er geen extra zuurstof voorhanden is om die brandstof te verbranden.
Wilt u weten of het zinvol is om uw auto te laten chiptunen? Kijk in de carbase van Autoweek onder ‘specificaties’ of uw auto voorzien is van een turbo en/of compressor.
Veel gestelde vragen over chiptuning
Hoeveel pk krijgt mijn auto er bij na chiptuning?
Dit is sterk afhankelijk van de gemonteerde motor en de aanwezige reserves van de auto. Bij sommige auto's houdt het bij 15 pk helemaal op, maar er zijn voertuigen bij waar we met onze chiptuning vermogenswinsten halen van wel 70, 80 pk. Bij een gemiddelde turbodieselmotor is een vermogenswinst van 20 à 30 pk realistisch. De reden dat we de door ons behaalde vermogenswinsten niet publiceren is dat we niet mee willen doen aan de wedstrijd 'Wie levert de meeste pk's voor het minste geld?'.
Kunnen jullie mijn auto ook maximaal tunen?
Ja, dat kunnen we wel, maar we doen dat meestal niet. Sterker nog, we raden het zelfs af! Maximale tuning betekent namelijk ook een minimale levensduur en daar zit in de praktijk niemand op te wachten. Wij stemmen de software van uw auto zo af, dat er ook op langere termijn geen nadelige gevolgen optreden, iets wat onze klanten weten te waarderen.
Wordt mijn auto zuiniger na chiptuning?
In principe niet. Maar het is in veel gevallen wel mogelijk om zuiniger te rijden met een door ons gechiptunede auto. Wat het verschil tussen die twee zaken is hopen we nog uit te leggen in een apart artikel. Een kort voorproefje: Om een automotor écht zuiniger te laten draaien zal het rendement verbeterd moeten worden. En dat lukt bij moderne motoren vrijwel niet meer door middel van chiptuning.
Moet ik 'anders' gaan rijden na chiptuning?
Uw rijstijl aanpassen is in de meeste gevallen onnodig. Het is, ook bij een ongetunede auto, wel verstandig om de motor goed op temperatuur te laten komen voordat u serieus vermogen vraagt. Dat kunt u het beste doen door de motor al rijdend onder lichte tot matige belasting warm te laten worden. En vergis u niet: op een koude winterdag kan dat wel een half uur duren! Graadmeter is hierbij niet de koelvloeistoftemperatuur, maar de olietemperatuur.
Heeft u vragen?
