Wat is chiptuning
Iedere moderne automotor wordt tegenwoordig door een computer (ECU) aangestuurd. Deze regelt onder meer de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekings- of inspuittijdstip. De informatie om dergelijke parameters te kunnen berekenen is in de ECU opgeslagen in een e(e)prom, ook wel ‘chip’ genoemd.
Door deze gegevens te fine-tunen is het mogelijk om o.a. het vermogen en koppel van de motor aan te passen, vandaar de naam ‘chiptuning’. Chiptuning is een zuiver softwarematige ingreep, er wordt niet aan de motor gesleuteld. Daardoor is het een relatief makkelijke en goedkope manier om een motor meer vermogen en trekkracht te laten leveren.
NEEM CONTACT OPVeel gestelde vragen over chiptuning
Hoeveel pk krijgt mijn auto er bij na chiptuning?
Dit is sterk afhankelijk van de gemonteerde motor en de aanwezige reserves van de auto. Bij sommige auto's houdt het bij 15 pk helemaal op, maar er zijn voertuigen bij waar we met onze chiptuning vermogenswinsten halen van wel 70, 80 pk. Bij een gemiddelde turbodieselmotor is een vermogenswinst van 20 à 30 pk realistisch. De reden dat we de door ons behaalde vermogenswinsten niet publiceren is dat we niet mee willen doen aan de wedstrijd 'Wie levert de meeste pk's voor het minste geld?'.
Kunnen jullie mijn auto ook maximaal tunen?
Ja, dat kunnen we wel, maar we doen dat meestal niet. Sterker nog, we raden het zelfs af! Maximale tuning betekent namelijk ook een minimale levensduur en daar zit in de praktijk niemand op te wachten. Wij stemmen de software van uw auto zo af, dat er ook op langere termijn geen nadelige gevolgen optreden, iets wat onze klanten weten te waarderen.
Wordt mijn auto zuiniger na chiptuning?
In principe niet. Maar het is in veel gevallen wel mogelijk om zuiniger te rijden met een door ons gechiptunede auto. Wat het verschil tussen die twee zaken is hopen we nog uit te leggen in een apart artikel. Een kort voorproefje: Om een automotor écht zuiniger te laten draaien zal het rendement verbeterd moeten worden. En dat lukt bij moderne motoren vrijwel niet meer door middel van chiptuning.
Moet ik 'anders' gaan rijden na chiptuning?
Uw rijstijl aanpassen is in de meeste gevallen onnodig. Het is, ook bij een ongetunede auto, wel verstandig om de motor goed op temperatuur te laten komen voordat u serieus vermogen vraagt. Dat kunt u het beste doen door de motor al rijdend onder lichte tot matige belasting warm te laten worden. En vergis u niet: op een koude winterdag kan dat wel een half uur duren! Graadmeter is hierbij niet de koelvloeistoftemperatuur, maar de olietemperatuur.
Heeft u vragen?
