Chiptuning in 6 stappen
Als eerste horen we graag van u wat uw wensen en verwachtingen op tuninggebied precies zijn. Tijdens dit gesprek geven wij ook de tuningsmogelijkheden van uw auto aan, zodat u weet wat u kunt verwachten.
Er wordt een proefrit met uw auto gemaakt, waarbij we kijken naar de technische staat van uw auto. Diverse zaken worden gecheckt met professionele diagnoseapparatuur.
Als basis voor de chiptuning gebruiken we altijd de originele software van uw auto. Om de software te kunnen bewerken zullen we die eerst moeten kopiëren naar een PC. Dat kan op verschillende manieren. Bij de oudere auto’s gebeurt dit door het desolderen van de chip, waarna deze uitgelezen wordt via een programmer. Auto’s vanaf bouwjaar 2000 kunnen we vaak via de zogenaamde OBD-stekker uitlezen (OBD-tuning). Bij de nieuwste auto’s is het noodzakelijk om de computer open te maken en rechtstreeks via de print contact te maken met de chip (bootmode).
We kopiëren de software uit het motormanagementsysteem naar een laptop, waarna we deze software gaan bewerken. Met de gegevens van de proefrit en eerder gemaakte software van vergelijkbare auto’s maken we een soort ‘basis-setup’, rekening houdend met de wensen van u als klant en dat wat technisch mogelijk is. De in de software aanwezige kenvelden worden zo nauwkeurig mogelijk en in samenhang met elkaar afgesteld.
De gewijzigde software wordt naar het motormanagementsysteem van uw auto gekopieerd. Hierbij wordt dezelfde methodes gehanteerd als bij het uitlezen.
Er wordt een proefrit met uw auto gemaakt, waarbij we kijken naar de technische staat van uw auto. Diverse zaken worden gecheckt met professionele diagnoseapparatuur.
Veel gestelde vragen over chiptuning
Hoeveel pk krijgt mijn auto er bij na chiptuning?
Dit is sterk afhankelijk van de gemonteerde motor en de aanwezige reserves van de auto. Bij sommige auto's houdt het bij 15 pk helemaal op, maar er zijn voertuigen bij waar we met onze chiptuning vermogenswinsten halen van wel 70, 80 pk. Bij een gemiddelde turbodieselmotor is een vermogenswinst van 20 à 30 pk realistisch. De reden dat we de door ons behaalde vermogenswinsten niet publiceren is dat we niet mee willen doen aan de wedstrijd 'Wie levert de meeste pk's voor het minste geld?'.
Kunnen jullie mijn auto ook maximaal tunen?
Ja, dat kunnen we wel, maar we doen dat meestal niet. Sterker nog, we raden het zelfs af! Maximale tuning betekent namelijk ook een minimale levensduur en daar zit in de praktijk niemand op te wachten. Wij stemmen de software van uw auto zo af, dat er ook op langere termijn geen nadelige gevolgen optreden, iets wat onze klanten weten te waarderen.
Wordt mijn auto zuiniger na chiptuning?
In principe niet. Maar het is in veel gevallen wel mogelijk om zuiniger te rijden met een door ons gechiptunede auto. Wat het verschil tussen die twee zaken is hopen we nog uit te leggen in een apart artikel. Een kort voorproefje: Om een automotor écht zuiniger te laten draaien zal het rendement verbeterd moeten worden. En dat lukt bij moderne motoren vrijwel niet meer door middel van chiptuning.
Moet ik 'anders' gaan rijden na chiptuning?
Uw rijstijl aanpassen is in de meeste gevallen onnodig. Het is, ook bij een ongetunede auto, wel verstandig om de motor goed op temperatuur te laten komen voordat u serieus vermogen vraagt. Dat kunt u het beste doen door de motor al rijdend onder lichte tot matige belasting warm te laten worden. En vergis u niet: op een koude winterdag kan dat wel een half uur duren! Graadmeter is hierbij niet de koelvloeistoftemperatuur, maar de olietemperatuur.